Saturday, December 6, 2008

Pahlawan Terbilang Islam YANG PENYAYANG

Di kejauhan bahang padang pasir kelihatan seorang Raja Inggeris yang terkenal dengan gelaran
#si hati singa# terpaksa berjalan kaki bersama tenteranya selepas kalah teruk dalam pertempuran bersama tentera Muslimin.
Peristiwa ini telah dilihat oleh seorang pahlawan Islam yang terbilang ,lalu dengan murah hati beliau meminta saudaranya menghantar beberapa ekor kuda kepada Raja tersebut untuk ditunggang sambil berkata,"Bagaimana mungkin seorang Raja berjalan kaki bersama perajuritnya?Ambillah kuda Arab ini dan berikan kepadanya.Seorang lelaki sehebat dia ,tidak seharusnya berada ditempat ini ,dengan hanya berjalan kaki."
Ketika pahlawan Islam itu mendapat tahu bahawa Raja tersebut sakit, beliau segera menghentikan pertempuran dan mengirimkan hadiah berupa buah-buahan,air sejuk dan doktor,bagi mengubati penyakitnya.Kerana terharu dengan kebaikan pahlawan Islam ini,maka akhirnya perjanjian damai ditandatangani pada 1 september 1192 sehingga orang Eropah berasa takjub bagaimana agama Islam boleh melahirkan seorang pahlawan sebaiknya.
Pahlawan yang dimaksudkan tidak lain dan tidak bukan adalahSalahuddin al-Ayubi,beliaulah pejuang terbilang Islam yang terkenal dengan sifat pemurah dan belas kasihan.
Manakala Raja Inggeris yang terkenal dengan gelaran 'si hati singa' itu pula,adalah Raja Richard 1,yang mengetuai peperangan Salib ke-3 dalam mempertahankan Wilayah Jerusalem yang dirampas dari Kerajaan Islam,Palestin.
Salahuddin dilahirkan pada 532 Hijrah,bersamaan 1138 masihi di Kota Tikrit dalam sebuah keluarga Kurdish dan dihantar ke Damsyik untuk menghabiskan pelajarannya.Ayahnya,Najm adDin Ayyub ialah gabenor wilayah Baalbek.Salahuddin tinggal di Damsyik dalam kawasan istana milik Nur ad-Din selama,10 tahun.
Salahuddin al-ayubi atau sering juga digelar sebagai #Saladin* di dunia Barat,merupakan panglima perang muslim yang dikagumi kecekapan berperang serta sifat baiknya terhadap kawan dan lawan.Keberanian dan kehebatannya juga tercatat dalam sejarah "Perang Salib".
Sifat penyayang,belas kasihan dan ketinggian akhlak Salahuddin semasa peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman musuh Kristiannya.Ini diakui oleh ahli sejarah Kristian ,Lane-Poole yang mengesahkan kebaikan hati Salahuddin telah mencegahnya daripada membalas dendam.
Ketika ,Orang-Orang Kristian menyerah kalah,tidak kedengaran kisah orang-orang Kristian dipersalahlakukan oleh tentera Salahuddin.Ini sangat berbeza dengan tindakan kejam Kristian terhadap orang-orang Islam ketika menawan Baitulmuqaddis pada 1099M.
Walau pun berbeza kepercayaan,Salahuddin al-Ayubi amat dihormati dikalangan bangsawan-bangsawan Kristian terutamanya,Raja Richard 1.Beliau pernah memuji Salahuddin sebagai seorang putera agung dan pemimpin paling hebat dalam dunia Islam.Selepas perjanjian damai ditandatangani,Raja Richard dan Salahuddin bertukar-tukar hadiah di antara satu sama lain,sebagai lambang penghormatan.
Sungguhpun Salahuddin sangat dikenali dengan sifat penyayang dan belas kasihan,beliau tetap tegas dalam soal agama.Ini berikutan peristiwa beliau memancung kepala Reginald dari Chatillon diatas kebiadabannya mempersendakan agama Islam dan Nabi Muhammad.
"2 kali aku telah bersumpah untuk membunuhnya.Pertama,ketika ia bersumpah akan melanggar 2 kota suci.Dan Kedua,ketika ia menyerang jemaah Haji.
Ketahuilah,
"Aku akan menuntut bela Muhammad atasnya,"lalu ia menghunuskan pedangnya,dan memenggal kepala Reginald.

No comments: